(1904-1983)
Located in CB 301.4, in hallway (College Avenue 3rd Floor)
(left) Pitseolak Ashoona
Canadian (Inuit) (lived Cape Dorset (Kinngait), NWT) 1904-1983
Printmaker: Eegyvudluk Pootoogook (1931-2000)
Young Woman and Owl (27/50), 1979
Stonecut stencil on paper
University of Regina President’s Art Collection, Shumiatcher Donation. Gift of Dr. Morris C. Shumiatcher, O.C., S.O.M., Q.C. and Dr. Jacqui Clay Shumiatcher, S.O.M., C.M., 2017; sc.2017.01
(right) Pitseolak Ashoona
Canadian (Inuit) (lived Cape Dorset (Kinngait), NWT) 1904-1983
Joyful Owl (10/50), 1961
stonecut on laid japan paper
University of Regina President’s Art Collection, Shumiatcher Donation. Gift of Dr. Morris C. Shumiatcher, O.C., S.O.M., Q.C. and Dr. Jacqui Clay Shumiatcher, S.O.M., C.M., 2017; sc.2017.27.
The desire to record the “old way” of Inuit life played a central role in the thousands of prints and drawings Pitseolak Ashoona produced between 1960 and 1983. Her daughter-in-law noted: “Their clothing, the way they travelled, it was there on the paper. She drew exactly how the Inuit lived in the old days.” Pitseolak recognised that the rapidly-changing life she remembered could continue via her art. Drawing both from memory and imagination, she filled the paper with far-reaching themes: her childhood, family life, games, imagination, and experiences as an artist. The moment of fantastic flight in Young Woman and Owl includes the bright colours of felt pens, her favoured medium. Pitseolak’s trademark depictions of women’s braided hair and clothing derive, perhaps, from her domestic activities, where her eye for detail was honed in the many beautiful clothes she made, much to the envy of her neighbours.
(la gauche) Pitseolak Ashoona
Canadienne (Inuite) (a vécu à Cape Dorset (Kinngait), T.N.-O.) 1904-1983
Graveur: Eegyvudluk Pootoogook (1931-2000)
Jeune femme et hibou (27/50), 1979
Gravure sur pierre et pochoir sur papier
Collection d’art du recteur de l’Université de Regina, donation Shumiatcher. Don de M. Morris C. Shumiatcher, O.C., S.O.M., Q.C. et de Mme Jacqui Clay Shumiatcher, S.O.M., C.M., 2017; sc.2017.01
(droite) Pitseolak Ashoona
Canadienne (Inuite) (a vécu à Cape Dorset (Kinngait), T.N.-O.) 1904-1983
Graveur: Eegyvudluk Pootoogook (1931-2000)
Le hibou heureux (10/50), 1961
Gravure sur pierre sur papier japon vergé
Collection d’art du recteur de l’Université de Regina, donation Shumiatcher. Don de M. Morris C. Shumiatcher, O.C., S.O.M., Q.C. et de Mme Jacqui Clay Shumiatcher, S.O.M., C.M., 2017; sc.2017.27
Le désir de saisir l’« ancien mode de vie » des Inuits joue un rôle majeur dans la création des milliers d’estampes et de dessins que Pitseolak Ashoona réalise entre 1960 et1983. Sa bru a fait la remarque suivante: « Comment ils s’habillaient, comment ils voyageaient, tout est là sur le papier. Elle dessinait exactement comment les Inuit vivaient autrefois. » Pitseolak ést consciente du fait que son art lui permettra de perpétuer la vie qu’elle a connue. Puisant dans ses souvenirs aussi bien que dans son imaginaire, elle dessine des sujets d’une grande portée: son enfance, sa vie de famille, ses jeux, son imaginaire et ses expériences d’artiste. Ce vol fantasque saisi dans le moment de Jeune femme et hibou renferme les couleurs vives des crayons-feutres qu’elle affectionne particulièrement. Ses descriptions si caractéristiques de vêtements et des tresses de femmes relèvent peut-être de ses activités domestiques qui lui ont permis de développer son sens du détail lors qu’elle confectionnait tous les beaux vêments qui suscitaient l’envie de ses voisins.