(b. 1923)
Callooh-Callay (1967/ 2010)
Welded and painted steel
University of Regina President’s Art Collection; pc.1968.1
Callooh-Callay (1967; 2010) was created by Québec-born dancer, choreographer, painter and sculptor Françoise Sullivan for Expo ’67 in Montreal, in celebration of Canada’s centennial year. After the Expo’s success, it was displayed at 1969 at Man and His World, a semi-permanent exhibition incorporating Expo 67’s national pavilions. It was later donated to the University of Regina at the request of the House of Seagram, the original sponsors of the work.
The tumbling shapes that comprise Callooh-Callay echo the language of dance that is central to Sullivan’s work. A founding member of Les Automatistes, the Québécois artist movement, Sullivan is not only a singular figure in Québec’s cultural history, but a celebrated pioneer of contemporary art in Canada. Her work has been exhibited in galleries and museums around the world since the 1960’s. A recipient of the Order of Canada, she has been awarded with many honours and prizes for her outstanding contributions to Canadian art.
The sculpture was a centerpiece of the campus landscape for decades as the University developed around it. After suffering accidental damage, the University of Regina subsequently re-commissioned reconstruction, and Sullivan was present when the new sculpture was unveiled in 2010 in the courtyard of the Riddell Centre.
Callooh-Callay, (1967/ 2010)
Acier soudé et peint
Collection d’objets d’art du président, Université de Regina; pc.1968.1
Callooh-Callay a été créée par Françoise Sullivan, sculptrice, peintre, chorégraphe et danseuse, originaire du Québec, pour Expo’ 67 à Montréal. Cette exposition marquait le centenaire du Canada. L’exposition ayant connu un grand succès, la sculpture est exposée en 1969 à Terres des hommes, une exposition semi-permanente incorporant les pavillons nationaux d’Expo’ 67. Plus tard, l’œuvre sera donnée à l’Université de Regina à la demande de la Maison Seagram, commanditaire de l’œuvre.
Callooh-Callay, avec ses formes qui culbutent, rejoint le langage de la danse central à l’œuvre de Sullivan. Membre fondatrice du mouvement artistique québécois Les Automatistes, Sullivan est non seulement une personnalité unique de l’histoire culturelle du Québec, mais fait aussi figure de précurseur de l’art contemporain au Canada. Ses œuvres sont exposées dans des galeries et des musées du monde entier depuis les années 1960. Décorée de l’Ordre du Canada, elle est aussi titulaire de nombreux prix et distinctions pour son extraordinaire contribution à l’art canadien.
La sculpture a été pendant des décennies une pièce maîtresse du paysage universitaire pendant que l’Université de Regina se développait autour d’elle. Après qu’elle eut été endommagée accidentellement, l’Université commande ultérieurement sa reconstruction. Sullivan était présente lorsque la nouvelle sculpture a été dévoilée en 2010 dans la cour du centre Riddell.