*Naomi Fortier-Fréçon et Leia Laing
Lauréates du Prix d’histoire du Gouverneur général pour l’excellence en enseignement 2017
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Naomi Fortier-Fréçon and Leia Laing
Recipients of the 2017 Governor General’s History Award for Excellence in Teaching
Projet multi-écoles, Regina (Saskatchewan)
Le Treaty4Project a principalement pour but d’aider les élèves à comprendre les liens qui relient leur génération au Traité 4 en Saskatchewan, aujourd’hui et dans les années à venir. Grâce à la participation d’aînés, d’artistes autochtones, de professeurs d’université, d’activistes et d’étudiants en éducation, le projet donne aux élèves l’occasion d’échanger avec des membres de la communauté et d’acquérir les connaissances fondamentales dont ils ont besoin pour s’attaquer à des dossiers très complexes. Le projet a été mis sur pied en 2015 avec le soutien du Saskatchewan Arts Board et comporte maintenant deux composantes. La première est une conférence pour les élèves du secondaire à l’Université des Premières Nations du Canada où l’on propose aux participants des ateliers, des discussions de groupe et des réflexions sur l’histoire du traité et l’éducation. En 2016 s’est ajoutée une nouvelle composante faisant appel aux élèves du niveau élémentaire; ces derniers ont alors collaboré avec un artiste local à un projet visant à explorer le concept de réconciliation. Mme Fortier-Fréçon et Mme Laing sont des enseignantes d’histoire du Canada enthousiastes et dévouées et le Treaty4Project est un bon exemple de la façon dont les enseignants peuvent intégrer des gestes de réconciliation concrets dans leur salle de classe.
Multi-school project, Regina (Saskatchewan)
The principal aim of the Treaty4Project is for students to understand their generation’s relationship with Treaty 4 in Saskatchewan, both today and in the future. Through the participation of elders, Indigenous artists, university professors, activists, and education students, the project provides students with a chance to engage with community members and gain the fundamental knowledge they need to tackle very complex issues. The project was first implemented in 2015 with the support of the Saskatchewan Arts Board and now has two main components. The first is a youth conference for high school students at the First Nations University of Canada, which features workshops, group discussions, and reflections on treaty history and education. As a new component in 2016, elementary students collaborate with a local artist on a project that explores the concept of reconciliation. Ms. Fortier-Fréçon and Ms. Laing are enthusiastic and dedicated to teaching Canadian history and the Treaty4Project serves as an example of how educators can incorporate meaningful acts of reconciliation in their classroom.
Naomi Fortier-Fréçon is a graduate of the Bac program and currently a PhD candidate in the Faculty of Education (Supervisor: Fadila Boutouchent). Leia Laing is a graduate of the Bac program. Both are French immersion teachers at Campbell Collegiate in Regina, Saskatchewan.
Naomi and Leia will be presented with the Governor General’s History Award at Rideau Hall in Ottawa, ON, on November 22, 2017.
*About Treaty4Project https://treaty4thenextgeneration.blogspot.ca/
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